Thursday, February 17, 2011

Fellowship with HOPE

Praise God for tonight's fellowship with Hope's Live group. It had been long time since I joined Ella and other Hope's members, back when I was in my freshmen year :) I enjoyed the time with them. Very inspiring message and words of encouragement from the Bible. One thing, I was so touched by the Holy Spirit when we prayed just now. I cried all the way.. His present was so strong and reminded me of Saviournet Trust Ministry at Miri. :) How I long for it.. Although I'm from Anglican Church, but I don't care which church I'm worshiping at. It is the eagerness of heart that seek God is important. The sharing for tonight was on Filemon 1: 1-3:

"Dari Paulus, seorang hukuman karena Kristus Yesus dan dari Timotius saudara kita, kepada Filemon yang kekasih, teman sekerja kami dan kepada Apfia saudara perempuan kita dan kepada Arkhipus, teman seperjuangan kita dan kepada jemmat di rumahmu:Kasih karunia dan damai sejahtera dari Allah, Bapa kita dan dari Tuhan Yesus Kristus menyertai kamu."

There are 5 for live (if I remembered it correctly): Nabi, Rasul, Penginjil, Gembala but i forgot the other one.. Anggap kita ini bekerja di sebuah syarikat Yesus sdn bhd dimana ada beberapa Jabatan atau unit didalamnya yang mempunyai tugasan yang berbeza: Jabatan Nabi, Jabatan Rasul, Jabatan Penginjil dan Jabatan Gembala.

Jabatan Nabi
-example: Nabi Musa, Nabi Nathan...
-Nabi ialah seseorang yang menjadi perantaraan atau orang tengah Tuhan dengan manusia. Di dalam Alkitab, dahulu, Tuhan berwahyu dengan Nabi dan Nabi akan menyampaikan wahyu Tuhan kepada umat Israel. Selain itu juga, Nabi juga sebagai utusan untuk menyedarkan umatnya. Contoh ialah apabila Nabi Nathan dihantar kepada Raja Daud untuk menyedarkan Raja Daud untuk bertaubat kerana dia telah berzina dan melanggar perintah Tuhan. Selain itu, Nabi ialah seseorang yang boleh mengintepretasikan atau menyatakan isi hati Tuhan. For me personally, this gift is wonderful. It's like the relationship between God is so close. The question is, how many of church members are "Nabi"?

Jabatan Rasul
-example: Rasul Paulus
- Jesus said, "Go and be the disciple of all nation."
-Rasul ialah seseorang yang menjaga/ nourish perjalanan spiritual gereja.
-dalam surat rasul Paulus kepada Corintus, Efisus dan sebagainya, dia selalu mendorong gereja-gereja di Corintus untuk tetap setia di dalam Tuhan. Dia tidak pernah mengabaikan tanggung jawabnya untuk terus setia mendorong mereka.
-example: cell leader dalam kelompok cell
-mereka inilah yang memantau perjalanan iman/ spiritual setiap ahli-ahli cell nya.
-ya, mereka sudah menerima Yesus dalam hidup mereka tetapi mereka juga perlu dibimbing dalam pertumbuhan iman mereka.

Jabatan Penginjilan
-Penginjil ialah seseorang yang pergi ke pelbagai tempat untuk membritakan Injil Kristus.
-Pengingjil bukan sahaja pergi menbritakan Injil tetapi setelah seseorang itu menerima injil Kristus, Penginjil perlu memastikan pertumbuhan rohani mereka sentiasa dijaga atau dibimbing walaupun penginjil tidak berada di suatu tempat itu lagi.
-example: apabila kita pergi ke suatu tempat dengan misi untuk membritakan Khabar Baik Yesus Kristus, jangan kita menbritakannya sahaja tetapi setelah kita meninggalkan tempat itu, kita perlu keep in touch dengan mereka yang baru sahaja menerima Khabar Baik itu agar iman mereka bertumbuh step by step.

Jabatan Gembala
-Gembala ialah seseorang yang mengajar tentang Firman Tuhan.
-example: Pastor, Reverence
-mereka bukan hanya berkhotbah tiap-tiap minggu tetapi mereka inilah yang melihat keperluan orang (see the needs of others)
-mereka juga seseorang yang amat concern akan pertumbuhan rohani dan iman gereja. after they see the needs of others, then they will try their best to help others.
-example: Rev. Timothy dari Greja Kristus Raja (Christ The King). Dalam Tahun Pernuaian Besar ini, CTK telah mengadakan pelbagai kursus perlengkapan (equipping seminar) seperti Healing Ministry dari Pastor Flora, Return to Wholeness oleh Rev. Kenneth Thien, Kebaktian Bahasa Cina buat pertama kalinya di CTK, (Kebaktian Kebangunan Rohani)KKR oleh Rev. Augustine Saang pada minggu depan buat pertama kalinya di CTK, Vocal class (March), kursus Alpha (Alpha Course) pada Mac, dan Healing Rally oleh Bill Z. di Tawau.

All in all, we're not just talking about spreading the Good News to the world but we really doing it and different gifts have different peranan on how to spread the Good News. This is what I learn at the fellowship. Now that I know how does it works. Praise God :)

No comments:

Post a Comment